Grupp framför tegelvägg.

Norrtälje Energi blir först i Sverige med att använda ”PIP3” (PIP3-returvärme)

Publicerat: 1 september 2025

I samarbete med Norrtälje kommun får Rodengymnasiet en uppgradering där byggnaden värms med returvärme. Det gör fjärrvärmenätet mer effektivt, minskar behovet av förbränning och ger fördelar för alla kunder i Norrtäljenätet samtidigt som fjärrvärmens konkurrenskraft stärks.

Vi har skrivit avtal om att genomföra ett pilotprojekt med en innovativ returvärmelösning på Rodengymnasiet. Tekniken, som kallas PIP3, har tidigare installerats tillsammans med Borgå Energi i Finland, men detta blir det första projektet i Sverige.

Tillsammans med Norrtälje kommun och vår leverantör Iotoi kommer vi under hösten att färdigställa projekteringen och göra installationer. Målet är att lösningen ska vara i drift redan i vinter.

– Vi ska ha möte med Iotoi i veckan och efter det har vi förmodligen en tidplan och förhoppningen är att vi ska vara igång redan när kylan kommer, säger Malin Strömgren, utvecklingsansvarig på energitjänster hos Norrtälje Energi.

Iotois PIP3-trippelrörsystem används för att utnyttja returvärme från fjärrvärme till uppvärmning.

Fjärrvärme är en viktig del av den hållbara utvecklingen i kommunen. Det är ett smart och resurssnålt uppvärmningsalternativ där energi som annars skulle gå förlorad tas tillvara och flera olika typer av bränslen kan användas effektivt. Läs mer om hur fjärrvärme är en del av en hållbar utveckling här.


Fler nyheter

Elskåp målat med en katt, blommor och liljekonvaljer i ett bostadsområde.

20 augusti 2025

Färgkraft i Roslagen – välkommen på invigning!

Två nätstationer i Norrtälje har förvandlats till permanenta konstverk. Det vill vi fira tillsammans med dig. Därför bjuder vi in till invigning av den nya konstnärliga nätstationen Konvaljen vid Vigelsjövägen 3.

Kvinna i randig rosa och orange skjorta sitter utomhus med en laptop i knät.

19 augusti 2025

Din återkoppling är viktig för oss

Det är viktigt för oss på Norrtälje Energi att få veta hur vi uppfattas. Därför har vi bett Kantar Sifo att genomföra en kort undersökning på 5-10 minuter bland våra kunder, med start 25 augusti.

Laddar innehåll ...