Hållbarhetsdagarna 2022

Under september 2022 genomförde vi för tredje året på raken Hållbarhetsdagarna och som namnet antyder handlar de naturligtvis om hållbarhet. Vi hade nio stycken sjätteklasser från åtta olika skolor hos oss fördelat under tre veckors tid. Klasserna började sin Hållbarhetsdag uppe på Färsna gård där vi och Norrtälje NaturCentrum tog emot dem. Fokus för dagen låg på hållbarhetsfrågor och FN:s globala mål.
Efter en kort introduktion så delades klassen upp i tre grupper och sedan fick de rotera runt på tre olika stationer under förmiddagen. Stationerna var fokuserade på tre av de sjutton Globala Målen.

Mål 7 – Hållbar energi för alla

Här höll vi från Norrtälje Energi i stationen och vi diskuterade med eleverna om hållbar energi som är skapad av sol, vind och vatten. Eleverna fick testa och experimentera för att själva producera el vilket de tyckte var mycket intressant och spännande.

”…Jag tyckte att när vi fick lära oss om el var coolast. Tänk vad mycket vi kan göra med lite vatten, sol och vind. Ganska coolt tycker jag”.

      Elever testar att producera egen el

Mål 2 – Ingen Hunger

Den här stationen höll Norrtälje NaturCentrum i och pratade hållbar odling och vad varje person kan göra själv för att hushålla mat och resurser. Eleverna fick också göra ”odlings-bingo” i trädgården och skörda säsongens grönsaker och sedan äta dem.

”Jag tyckte att det som var roligast var att göra bingo och plocka potatis och sånt…”

Elever visar upp sin uppfinning

Mål 6 – Rent vatten och sanitet för alla

På den här stationen höll Norrtälje NaturCentrum en diskussion ihop med eleverna kring hur mycket vatten varje person gör av med per dag i snitt i Sverige och hur mycket vatten vi har jämförelsevis med många andra länder. De hade en toalettstol uppställd där eleverna tydligt kunde se hur många liter vatten det går åt i endast en spolning.

”Det mest lärorika var hur mycket vatten man använder på en dag, det var intressant för man förstod verkligen nu hur mycket vatten man faktiskt använder…”

Visste du att genomsnittspersonen i Sverige gör av med 30 liter vatten / dag endast på toalettspolning och totalt 140 liter vatten per dag totalt med allt inkluderat personlig hygien, matlagning, tvätt mm?

Elever får lära sig om hur mycket vatten varje person gör av med per dag

Mot Arsta kraftvärmeverk

Efter att alla eleverna hade fått testa och undersöka de olika stationerna var det dags för en kort reflektion som sedan utmynnade i deras lunchrast där de fick leka av sig och roa sig på Färsna gård. Efter lunchtid så hämtades hela klassen med buss och kördes upp till Arsta där vi var redo att ta emot dem för eftermiddagens del av Hållbarhetsdagen.
På Arsta Kraftvärmeverk introducerade vi fjärrvärme och vår lokalproducerade el till klassen och visade filmer som förklarade detta överskådligt. Klassen delades sen upp i två grupper, där ena fick följa med på en rundtur runt på Arsta. Som förväntat så var de väldigt fascinerade av gripklon och det var många frågor och kort som togs där inne.
Rundturen gick sedan vidare inomhus där vi förklarade processen i fjärrvärme och el-tillverkningen och där eleverna fick stanna till vid ledningscentralen och tyckte det var enormt spännande att se alla skärmar och all data som syntes där.

”Det var coolt att se den där klon som tog upp träbitarna..”
”Stora pannan var roligast och mest lärorikt för jag hade aldrig hört så mycket på en gång som jag inte visste”

Elever på rundvandring på Arsta kraftvärmeverk

Samtidigt fick den andra gruppen besöka vår station ”mini-arsta”. Här så visade vi hur produktionen går till på Arsta men i mini-format så att det ska vara så tydligt och enkelt som möjligt. För dagarna så hade vi byggt en turbin av ett cykelhjul där eleverna kunde se hur ångan kan användas för att producera el genom att få hjulet att snurra.
Vid sidan av stationen så fanns det en hög med ved där eleverna fick utmana varandra på att bygga det högsta ved-tornet innan nästa grupp kom, vilket var roligt och gav upphov till många skratt.

”Jag tycker att cykelhjulet var roligast”

Fjärrvärmeproduktion

Energisk tävling

Efter att båda grupperna hade gått både rundturen och varit på stationen med mini-arsta så var det dags för biltävlingen, Norrtälje SolEnergi Challenge! Alla klasserna hade fått flera bilsatser skickade till sig vid terminens start för att bygga på de mest miljövänliga och återvunna sättet. De utsåg sedan vilken bil som skulle representera hela klassen och hade med sig den för att tävla på plats. Vi hade byggt upp en bana där de fick tre försök på sig att köra den så fort som möjligt och alla klasserna var väldigt taggade på tävlingen och hejade fram sina bilar!

Juryn har nu utsett de tre vinnande klasserna, stort grattis från oss!

1:a pris 10 000 kronor
Norrgärdsskolan 6 B
Juryns motivering:

”Med den nästsnabbaste tiden och en mycket innovativ och detaljrik design där återvunna material låg i fokus på ett väldigt kreativt sätt, vann Norrgärdsskolans klass 6B juryns röster och tog storslaget hem förstapriset!”

Skolklass med presentkort

2:a pris 5 000 kronor
Freinetskolan Mimer 6
Juryns motivering:

”Med en genomtänkt och färgglad design på bilen med otroligt många detaljer, samt en grym motivering med hög miljöprofil, tog Mimers sexor hem det prestigefyllda andrapriset!”

Skolklass med presentcheck

3:e pris 5 000 kronor
Ekebyholms skola 6
Juryns motivering:

”Med sin klassiska racerbil med stilren design och återvunna material samt hög fart på banan tog Ekebyholms sexor hem tredjepriset!”

Skolklass med vinstcheck

Spana även in de olika klassernas bilrace och hör de överlyckliga vinnarna i vår film!

Stort tack till alla klasser och lärare som kom på våra Hållbarhetsdagar och stort TACK till dig som är vår 1899-kund och som gör det här projektet möjligt!

”Jag tycker det var en jättebra dag och kommer gärna tillbaka”
”Jag tyckte det var roligt, allt man lärde sig och allt man fick se. Det var väldigt spännande. Så tack för äventyret, både på Färsna och på Norrtälje Energi”